CUBA!!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Robin Reijsen - WaarBenJij.nu CUBA!!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Robin Reijsen - WaarBenJij.nu

CUBA!!!

Blijf op de hoogte en volg Robin

11 Augustus 2015 | Costa Rica, San José

Na een mooie tijd in Jamaica te hebben gehad stond er een nieuw avontuur te wachten. En niet de minste weliswaar in mijn ogen... CUBA!

Cuba is werkelijk waar prachtig!! Van te voren heb ik me laten vertellen dat de mensen daar zo'n 40 tot 50 jaar terug in de tijd leven. Daar is niets van gelogen kan ik bevestigen! Althans, dat is nu nog zo.. Met paard en wagen razen ze door de stad, de befaamde oldtimers scheuren er tussendoor, de salsa is op nagenoeg op iedere hoek van de straat te horen, de rum is niet weg te denken en de sigaren zijn ook niet te missen! Kortom, het leven is een sprookje!

Toen ik aankwam had ik me "Casa Particular" (ze kennen in Cuba geen hostels. Je slaapt dus bij de mensen in huis en kunt tevens, soms tegen betaling een geweldig ontbijt krijgen en ook een rijkelijk diner) al geboekt vanuit Jamaica om er zeker van te zijn dat ik een slaapplek had.
Bleek dat ik een dag te vroeg had geboekt en moest dus naar een andere Casa. Het vrouwtje wist 50 meter verderop een mooi onderkomen en kwam dus helemaal goed! Een mooi begin in Santiago de Cuba!

Vanuit daar ben ik met een Duits stel met een "Colectivo" (gedeelde taxi) naar Baracoa gegaan en heb daar 2 dagen gezeten. In Baracoa heb ik afscheid genomen van de Duitsers en ben verder gegaan met een Israëlische jongen en een meisje uit Engeland. We namen de "Camion" (overdekte vrachtwagen waar mensen in gaan) richting Gibara. Dit type vervoer gebruiken bijna alle Cubanen omdat het heel goedkoop is! Voor zo'n 4 uur reizen ben je ongeveer €1,50 kwijt. Alleen is het niet bepaald comfortabel en zit of sta je nek om nek met iemand anders als het druk is.

Na 4 dagen met hun op stap te zijn geweest ben ik zelf verder gegaan naar Santo Domingo. Vanuit daar heb ik een 4 uur durende wandeling gemaakt met een gids door de bergen naar de schuilplek van Fidel Castro in de tijd van de revolutie. Het was erg indrukwekkend om te zien en om te horen waar hij woonde en waarom.

Na Santo Domingo ben ik naar Bayamo gegaan. Ik kwam daar rond de middag aan alleen vond het een vrij saai stadje dus ben diezelfde avond met een touringcar naar Trinidad gegaan. Trinidad is een typisch Cubaans stadje. Kleurrijk, gemoedelijk en ontzettend veel toeristen.

Uiteindelijk ben ik daar 1 nacht gebleven omdat ik mijn plan wilde veranderen. Mijn vlucht, die ik al had geboekt in Jamaica, van Cuba naar Costa Rica zou pas de 23e van Augustus zijn maar die wilde ik wijzigen. Daarom ben ik direct door naar de hoofdstad Havana gegaan.
Via een vriend van me ben ik in contact gekomen met een Nederlandse man die een Casa is gaan starten in hartje Havana. Eenmaal aangekomen heeft hij (Hendrik Roos) me ontzettend geholpen en was het gelukt om me vlucht te wijzigen naar 9 Augustus.

De dagen in Havana heb ik gespendeerd in het prachtige "Habana Vieja", de Malecon en in het centrum. Dit was een mooie afsluiter van mijn ietwat korte reis door Cuba.

Cuba was echt ontzettend gaaf maar een groot verschil met een heleboel andere landen. En daarom is het zo mooi om dat nu nog mee te maken al vond ik het soms wel ietwat vervelend omdat je geen flauw benul hebt van wat er in de rest van de wereld gebeurt. Ze hebben namelijk vrij weinig mogelijkheden om even te surfen op het internet. Alleen in de grote hotels is het mogelijk of je moet een kaart kopen en in sommige steden op een plein gaan zitten.

Maar.. Als je nog wat vakantiegeld over hebt, of niet te gek doet met de Hoornse Kermis dan zou ik het zeker aanraden om in de winter 2 weken te gaan reizen door Cuba, want het gaat veranderen!!

Afgelopen zondag ben ik dus naar Costa Rica gevlogen. San Jose is de hoofdstad en is een leuke bruisende studenten stad. Morgen vertrek ik per bus naar Monteverde wat in het regenwoud ligt en ga daar onder andere met een 1,5 km lange zip line door het bos heen sjezen! En ik ga heel misschien... BUNGEEJUMPEN!!

Voor nu houd ik het hierbij. Iedereen veel plezier op de kermis en maak er maar weer een mooie dag van de 17e voor de Horinezen!

Groetjes vanuit een regenachtig en fris San José!

  • 11 Augustus 2015 - 07:41

    Tom:

    Sounds great amigo. Lekker genieten

  • 11 Augustus 2015 - 08:33

    Carla:

    Klinkt allemaal weer erg leuk!!
    We reizen zo een beetje met je mee, kijk al uit naar de foto's van al die Cubaanse mensen

  • 11 Augustus 2015 - 20:33

    Patricia:

    Hè Robin. Mooi verslag!

  • 11 Augustus 2015 - 20:37

    Patricia:

    Mooi verslag Robin ! Van de ene cultuurshock in de andere

  • 11 Augustus 2015 - 20:39

    Patricia:

    Bona Sera vanuit Florence xxx

  • 12 Augustus 2015 - 18:09

    Opa En Oma (en Remo):

    Robin,

    Mooi verslag, we lezen dat je erg geniet.
    En naar je zin hebt.

    We kijken uit naar je volgende bericht.

    Groetjes en heel veel liefs van opa en oma.

  • 26 Augustus 2015 - 08:05

    Mariska:

    Robin,
    mooi om tehoren dat je het na je zin heb ,een mooie berslag .

    groetjes mariska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 26 Mei 2015
Verslag gelezen: 629
Totaal aantal bezoekers 8923

Voorgaande reizen:

08 Juli 2015 - 15 Januari 2016

Midden en Zuid-Amerika

Landen bezocht: